Τηλεκατευθυνόμενο ναυαγοσωστικό σκάφος. Η διεθνής εφεύρεση του ηλεκτρολόγου Μανόλη Μηναδάκη από τις Κάτω Ασίτες, που σώζει ζωές. Η "Ν. Κρήτη" σήμερα φέρνει για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας τη σπουδαία ανακάλυψη, μέσα από το φωτογραφικό υλικό και όλα τα στοιχεία που μας αποκάλυψε ο μόλις 48 χρόνων εφευρέτης του τηλεκατευθυνόμενου σκάφους, που έχει δοκιμαστεί υπό κανονικές συνθήκες, σε αναπαραστάσεις ατυχημάτων στη θάλασσα και έχει πάρει άριστα από τους ναυαγοσώστες και το κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου. Μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο διάσωσης ανθρώπων, στα χέρια κάθε ναυαγοσώστη, που θα το κατευθύνει άμεσα, στέλνοντας σωστική λέμβο, σωσίβιο και ό,τι άλλο χρειάζεται, στο συνάνθρωπο που κινδυνεύει, παλεύοντας με τα κύματα. Ένα σκάφος που μεταφέρει τη ζωή μέσα στη θάλασσα, σε χρόνο που δε ξεπερνάει τα 30 δεύτερα, όταν ο ναυαγοσώστης μέχρι σήμερα δεν προλαβαίνει να κολυμπήσει μέχρι το σημείο του επαπειλούμενου πνιγμού σε χρόνο που να είναι λιγότερος από τα πέντε με έξι λεπτά!
Σαν χόμπι
Ο Μανόλης Μηναδάκης ασχολείται με τηλεκατευθυνόμενα σκάφη εδώ και χρόνια. Μάλιστα, πριν από χρόνια, η "Ν. Κρήτη" είχε και πάλι παρουσιάσει ένα άλλο σκάφος που είχε δημιουργήσει ο ίδιος με το συνέταιρο του, ηλεκτρολόγο Γιάννη Τερζάκη, από το Θραψανό, το οποίο και είχαν ρίξει στα νερά του αλιευτικού καταφυγίου της Παντάνασσας, κάνοντας επίδειξη που καταγράψαμε και δημοσιοποιήσαμε και τότε, μέσω της εφημερίδας μας και της «ΚΡΗΤΗ ΤV». Όμως, αυτά είναι από χόμπι.
Πράξη το όνειρο
Το σκάφος που έχει κατασκευάσει σήμερα χρησιμοποιείται για να σώζει ανθρώπους και αυτό τα λέει όλα για τη σημαντικότητα της νέας, πρωτοποριακής του ανακάλυψης... Σήμερα, το όνειρό του να δημιουργήσει κάτι που θα σώζει ζωές γίνεται επιτέλους πραγματικότητα και ο ίδιος έχει πάρει και την άδεια για να κατοχυρώσει την πατέντα του από τον Οργανισμό Βιομηχανίας Ιδιωτικοποίησης. Μάλιστα, στις 27 Ιουλίου θα προχωρήσει και στην πρώτη επίσημη και δημόσια επίδειξη του πρώτου τηλεκατευθυνόμενου ναυαγοσωστικού σκάφους στον κόσμο, σε μεγάλη εκδήλωση που διοργανώνει με τη συνεργασία της Ναυαγοσωστικής Εταιρείας "Ποσειδών", παρουσία του κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου, δίπλα στο λιμανάκι της πρώην αμερικανικής βάσης Γουρνών, στις 5:30 το απόγευμα.
Απίστευτες δυνατότητες
Ο κ. Μηναδάκης μίλησε στη "Ν. Κρήτη" χθες για τη νέα του εφεύρεση. «Αυτό είναι ένα τηλεκατευθυνόμενο, ναυαγοσωστικό σκάφος, το οποίο μπορεί να επέμβει από παραλίες λουομένων. Το σκάφος αυτό βρίσκεται στα χέρια μόνο του ναυαγοσώστη. Διότι, πρέπει να το χειρίζεται κάποιος ειδικός. Είναι λοιπόν αγκυροβολημένο μέσα στη θάλασσα. Και μόλις ο ναυαγοσώστης αντιληφθεί ότι κάποιος συνάνθρωπός μας κινδυνεύει, ενεργοποιεί με έναν τηλεχειρισμό το σκάφος και το κατευθύνει εκεί που κινδυνεύει ο άνθρωπος. Φτάνοντας κοντά, ο ναυαγοσώστης μπορεί να μιλήσει στον κινδυνεύοντα μέσω του σκάφους και να του δώσει οδηγίες, για να τον βοηθήσει να αντιμετωπίσει τον πανικό και να τον προσανατολίσει. Για το σκοπό αυτό υπάρχει πάνω στο σκάφος πομπός, δέκτης και έχει μικροφωνική»...
Δεν είναι όμως μόνο η γρήγορη προσέγγιση και η καθοδήγηση του ανθρώπου που κινδυνεύει στη θάλασσα, μέσα από τις οδηγίες του ναυαγοσώστη. «Το σκάφος μπορεί να τραβήξει μέχρι το σημείο αυτό μέχρι και τέσσερα σωστικά μέσα, τα οποία τα πηγαίνει πολύ γρήγορα σε αυτόν που κινδυνεύει. Και αυτό είναι το ζητούμενο. Να πάει ένα γρήγορο σωστικό μέσο σε αυτόν που κινδυνεύει. Διότι, απ' ό,τι λέγεται, οι περισσότεροι πνιγμοί γίνονται σε οργανωμένες παραλίες και μέχρι να επέμβει ο ναυαγοσώστης τον έχει χάσει τον άνθρωπο. Δηλαδή ο χρόνος που κάνει να φτάσει ο ναυαγοσώστης, σε ένα πεντάλεπτο ή εξάλεπτο, μπορεί να είναι και μοιραίος. Ενώ αυτό το σκάφος μπορεί να επέμβει σε δευτερόλεπτα. Έχει όλες τις προδιαγραφές που χρειάζεται για την προστασία του ατόμου»...
Ασφαλές
Έχει επίσης εξαιρετική σημασία το γεγονός ότι το σκάφος αυτό έχει καλυμμένα όλα τα σημεία εκείνα που θα μπορούσαν να τραυματίσουν τον κινδυνεύοντα, αν πάνω στον πανικό του αυτός προσπαθήσει να πιαστεί από πάνω του, όπως είναι η προπέλα. Μάλιστα, αν ο άνθρωπος είναι σε θέση να συνεργαστεί σωστά με το ναυαγοσώστη, μπορεί επίσης και να κρατηθεί από το πίσω μέρος του σκάφους για να τον τραβήξει έξω, στην παραλία. «Μπορεί να βγει πάνω στο σκάφος. Τον σηκώνει. Δεν έχει πρόβλημα. Υπάρχει όμως και μια λαβή που βρίσκεται στο πίσω μέρος του σκάφους και μπορεί να πιαστεί και από εκεί»...
Επεμβαίνει παντού
«Μπορεί ο άνθρωπος που πνίγεται να βρίσκεται μέσα σε ρεύματα της θάλασσας, που να απειλούν και τη ζωή του ναυαγοσώστη. Το σκάφος όμως μπορεί να επέμβει με σωσίβιο από το οποίο θα πιαστεί ο άνθρωπος για να τον τραβήξει. Παράλληλα, μπορεί το ίδιο το σκάφος να τραβήξει από φουσκωτό βαρκάκι μέχρι και φορείο το οποίο θα μεταφέρει στο σημείο του συμβάντος. Και έχουμε κάνει σχετικές δοκιμές με τους ναυαγοσώστες στο λιμάνι της πρώην βάσης Γουρνών»... Ο κ. Μηναδάκης εξηγεί όμως ότι το τηλεκατευθυνόμενο ναυαγοσωστικό σκάφος του μπορεί να χρησιμοποιείται και στα πλοία. «Να το κατεβάσουν κάτω γρήγορα και να το κατευθύνουν σε ένα ναυάγιο, όπου μπορεί να κινδυνεύουν τρία, τέσσερα άτομα. Και με τηλεχειρισμό, να περάσει μπροστά από τους ναυαγούς και να απαγκιστρώσει μέχρι τέσσερα σωσίβια, ώστε να σταματήσουν οι άνθρωποι να κινδυνεύουν, μέχρι να κατεβάσουν βάρκα από το πλοίο για να τους επιβιβάσουν. Τα σωσίβια αυτά τραβιούνται πίσω με άγκιστρα και όταν φτάνουμε στο σημείο που θέλουμε, απαγκιστρώνουμε το ένα, στη συνέχεια το δύο, το τρία και το τέσσερα. Και όλα αυτά σε κλάσματα δευτερολέπτων»...
Από τον ήλιο
Ο κ. Μηναδάκης διαβεβαιώνει επίσης ότι το σκάφος δε βουλιάζει σε καμία θαλασσοταραχή, ενώ παίρνει και φωτολταϊκό σύστημα ώστε όταν είναι stand by στη θάλασσα μέσα να φορτίζει η μπαταρία του από τον ήλιο. «Η τηλεκατεύθυνση έχει μια εμβέλεια και στα τρία χιλιόμετρα. Το σκάφος είναι αβύθιστο. Μπορεί να αντέξει και σε έξι και σε επτά και σε οκτώ μποφόρ. Και φέρει πάνω του σειρήνα, φάρο, φώτα πλοήγησης, αντανακλαστήρες για να μπορεί να το εντοπίσει ακόμα και ελικόπτερο μέσα στη νύχτα κ.ά.». Ο κ. Μηναδάκης για να το τελειοποιήσει χρειάστηκε τρεις μήνες, ενώ οι δοκιμές γίνονται εδώ και δύο μήνες. «Έχω κάνει την κατοχύρωση από το Μάρτιο. Δεν υπάρχει», όπως λέει, «τέτοιο σκάφος πουθενά αλλού στον κόσμο»...
0 σχόλια