Μια από τις γονιμότερες στιγμές του ήταν – τον περασμένο Οκτώβρη – το «χτίσιμο» της βιβλιοθήκης του χωριού του, γεγονός μεγάλο για τον ίδιο, τους συγχωριανούς του αλλά και για όλους, όσοι πιστεύουμε πως το σώμα του πολιτισμού αποτελείται από κύτταρα. Ο Τσέχος αυτό το υποστήριξε συγκινητικά με το δικό του κύτταρο πολιτισμού, τη βιβλιοθήκη του.
Στα γραφεία των «Επικαίρων» ο Ηλίας Τσέχος μίλησε για πολλή ώρα για την ποίηση, τη ζωή, την τέχνη, τους ανθρώπους. Απαίτησε τον ενικό αριθμό στην κουβέντα και τον κέρδισε. Άλλωστε ο λόγος του αποπνέει τόση οικειότητα και ζεστασιά, ώστε είναι σα να τον γνωρίζεις χρόνια. Ευλογημένη η επικοινωνία ανάμεσα στους ανθρώπους, η τόσο δυσεύρετη!
● Ένας μεγάλος κύκλος ζωής και ποίησης ολοκληρώθηκε για σένα, Ηλία, και ξεκίνησε κάποιος άλλος. Έφυγες από τον τόπο σου, ξόδεψες σώμα και πνεύμα, κέρδισες εμπειρίες και «πλούσιες πια» (κατά την Καβαφική «Ιθάκη») γύρισες πίσω. Ας πιάσουμε το νήμα απ’ την αρχή. Ας γυρίσουμε στα χρόνια της πρώτης νιότης. Φεύγεις. Για πού; Γιατί;
Το οδοιπορικό λοιπόν… 1976. Σπουδές σε μια σχολή της Θεσσαλονίκης γύρω από τη Χημεία και δουλειά στην «Ξυλοπάν» για έξι μήνες. Τότε αρχίζει να γεννιέται και η ποίηση. Απαίδευτα σχεδόν μπήκα στην ποίηση. Ελάχιστα διαβάσματα. Δεν είμαι ευτυχής γι’ αυτό. Έπρεπε να διανύσω χιλιάδες χιλιόμετρα, για να καλύψω τα κενά. Θεωρούσα πάντα ευτυχείς τους ποιητές των πόλεων, γιατί εκείνοι ήδη είχαν καλύψει τη μισή «γη», ενώ εγώ έπρεπε να ξεκινήσω απ’ την αρχή, για να καλύψω την περίμετρο της «ποιητικής μας γης». Κάλυψα τα κενά. Πολλά διαβάσματα. Αλλά η Θεσ/νίκη με πίεσε, με στρίμωξε, ήταν για μένα «ένα λιμάνι χαμένων ονείρων». Ήθελα κι άλλα. Παίρνω μια βαλίτσα στο χέρι και κατεβαίνω στην Αθήνα. Κατέβαινα προς την Αθήνα, νομίζοντας πως εκεί δε.. βασιλεύει ο ήλιος! Όνειρα όχι της ελευθερίας αλλά της δημιουργικής κατάκτησης του κόσμου ή πιο βαθιά της αληθινής πορείας. Εκεί «ξοδεύτηκα» αναζητώντας το αληθινό «μου» και «μας». Μια εποχή απίστευτη! Μια εποχή που προτείναμε στήθη! Χωρίς τον πανικό της αποτυχία ή της… επιτυχίας! Δυστυχώς σήμερα, τα σημερινά παιδιά δεν έχουν πια τέτοια στάση ζωής.
Τότε ξεκινώντας, αναζητούσα τον εαυτό μου και την αλήθεια.
- Αποδείχτηκες σύνθετη καλλιτεχνική φύση. Χορός, κινηματογράφος, ποίηση… Φύση ατίθαση. Σε κέρδισε όμως περισσότερο η ποίηση. Έτσι δεν είναι;
- Στην Αθήνα συνεργάστηκες με μεγάλο προσωπικότητες: Δώρα Στράτου, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Κούνδουρος, Φράγκο Τζεφιρέλι. Ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Γιάννης Ρίτσος σου έδωσαν έργα τους για εξώφυλλα στις συλλογές σου. Πόσο σε πλούτισε η επαφή μ’ αυτούς τους «μεγάλους»;
- Πότε ένιωσες την ανάγκη να γράψεις για πρώτη φορά ποίηση; Ποια στάθηκε η αφορμή;
- Πολύ καλές εκδόσεις. «Διογένης», «Κέδρος», «Ηριδανός», «Σύγχρονη Εποχή» και άλλες. Εφτά ποιητικές συλλογές και ύστερα για χρόνια σιωπή. Γιατί;
- Η ποίησή σου έχει τη δική της φωνή. Δεν αντιγράφεις. Τη διακρίνει η επιγραμματικότητα, ο αυθορμητισμός και μια διάθεση στοχασμού. Πως παντρεύεται ο ορθολογισμός με το συναίσθημα;
- Συχνά από τους στίχους σου αναβλύζει μια φιλοσοφική διάθεση απέναντι στη ζωή. Τη βλέπεις σε ποιήματα που γράφτηκαν πολύ νωρίς, ανάμεσα στα 26 και τα 36 σου χρόνια. Γράφεις:
όπως άρχισε η ζωή
έτσι θα τελειώσει
έχεις στα χέρια σου
το ενδιάμεσο
ή
όσο η ζωή μας τελειώνει
η αλήθεια περισσεύει
ή
όποτε θες να δεις τι γίνεσαι
ποιος είσαι
παίρνεις μια χούφτα χώμα
και τη σκορπάς ολόισια.
Πώς συνδυάζεται μια τέτοια φιλοσοφική θεώρηση με τη νιότη;
Έχουν περάσει χρόνια από τη γραφή αυτών των εφτά βιβλίων. Όταν επιστρέφω και τα διαβάζω, θυμάμαι τη λαχτάρα μου, τότε στα νιάτα, τη λαχτάρα μου για το ωραιότερο, το αρμονικότερο, το ηθικότερο, για τη δικαιοσύνη. Ίσως από ΄κει πηγάζει ο στοχασμός, η ωριμότητα, αν και η ηλικία είναι μικρή.
- Ποιους ποιητές αγαπάς περισσότερο. Ποιοι σ’ επηρέασαν στη γραφή σου;
- Είναι φανερό πως σ’ ενοχλεί η αγοραπωλησία των πάντων στην εποχή μας. Γράφεις για τα …καλλιστεία!
ακόμη και την ομορφιά
βάλανε στις κάλπες!
Αλλά σ’ ενοχλεί πολύ και η υποκρισία στις ανθρώπινες σχέσεις, η «βιτρίνα». Γίνεσαι κάποτε σαρκαστικός και με τους ομοτέχνους σου. Γράφεις:
Τις βραδιές αυτές
οι νεοποιητές διαβάζουν έργα τους
και συζητούν με το κοινό
ποιο, μωρέ, κοινό;
γνώριμοι όλοι συνάδελφοι
δύο ή τρία ή έξι χρόνια οι ίδιοι
και μερικοί που γίνονται
πάντως εγώ
πριν τη συζήτηση αναχωρώ
Πιστεύεις πως έχει «αλωθεί» ο χώρος του Πολιτισμού; Υπάρχει ελπίδα;
Ο χώρος δεν έχει αλωθεί, έχει αλλοτριωθεί από τους σημερινούς απονευρωμένους δημιουργούς, που χτίζουν «αυλές» ή «πυραμίδες» σαν τους Φαραώ. Οι δημιουργοί έχουν τεράστιες ευθύνες για την κατάντια του πολιτισμού, αν και τις αρνούνται. Αλλά και το κοινό έχει τις ευθύνες του. Νιώθω πως κινούμαι μέσα στο 10% των ανθρώπων που νοιάζονται για τον πολιτισμό. Πού χάθηκε το 90%; Τι φταίει; Τα συστήματα που τρέχουν και καπελώνουν; Η ψυχολογία της μάζας; Ο στείρος καπιταλισμός; Η τέχνη δεν εμπορευματοποιήθηκε μόνο, αλλά έγινε ανεπιθύμητη. Ο Πολιτισμός έγινε ανεπιθύμητος, γιατί θεωρείται επικίνδυνος!
- Έχεις μια ιδιότυπη σχέση με τη Θρησκεία. Γράφεις:
Παραδόσου στην ανάσταση
ας σταυρωθείς
ή
συχνά στις εκκλησίες αναπαύομαι
δίχως τον κόσμο και τις λειτουργίες
Αγαπώ τις θρησκείες, γιατί όλες έχουν ως κέντρο την αγάπη. Ανοιχτή καρδιά, ανοιχτή αγκαλιά… Για μένα το σημαντικότερο είναι ότι αγαπώ τον πολιτισμό της Εκκλησίας, τον πολιτισμό της Ορθοδοξίας.
- Η ποντιακή σου καταγωγή όχι απλώς ανιχνεύεται σε κάθε σου έκφανση, αλλά κυριολεκτικά ξεχειλίζει. Ανάμεσα στα ποιήματά σου βρήκα και κάποιο γραμμένο στην ποντιακή διάλεκτο, που θυμίζει δημοτικό τραγούδι. Ωραιότατο! Τι σημαίνει για σένα ο Ποντιακός Ελληνισμός;
- Ας μιλήσουμε λοιπόν γι’ αυτό το δεύτερο ντοκιμαντέρ που γύρισε για σένα ο Ηλίας Ιωσηφίδης. Έξοχη δουλειά η πρώτη ταινία, εξαιρετικά ευαίσθητος ο σκηνοθέτης. Υιοθετήθηκε από την κρατική τηλεόραση και προβλήθηκε πρόσφατα. Ποιο είναι το περιεχόμενο και ποιοι οι στόχοι της δεύτερης ταινίας;
- Κατάγεσαι από οικογένεια αγωνιστών. Γράφεις:
δυσκόλευε η καλλιέργεια
ο πατέρας στα βουνά του εμφύλιου
η μάνα έπαιρνε να οργώσει
να φροντίσει τα γεννήματα
το κοπάδι
άγριο κυνηγητό.
-------------------
μάνα λεβέντισσα μ’ έτυχε
σαν η Ελλάδα
μάνα λεβέντισσα έτυχε η μάνα μου
Ταυτίζεις συνειδητά τις έννοιες μάνα και Ελλάδα. Πού πάει η Ελλάδα σήμερα; Έχουμε οικονομική μόνο υποτέλεια στους ξένους μετά τα τελευταία γεγονότα ή και εθνική;
Νιώθω γύρω μου μια συλλογική νεύρωση. Θα πεινάσουμε τώρα ή αύριο; Θα πεθάνουμε, ως χώρα, τώρα ή αύριο; Να βάλω και την πλάτη μου και την ψυχή μου για την Ελλάδα. Πως θα διαχειριστούν όμως αυτήν την προσφορά οι άχαρες εξουσίες, που σε καλούν να στηρίξεις, απεμπολώντας αυτά για τα οποία εσύ πάλευες πριν από 40-50 χρόνια, για να τα κατακτήσεις; Και πρόκειται για εξουσίες του «εγώ» και όχι του «εμείς». Η αλήθεια είναι πως φτάσαμε πια στον πάτο. Φάνηκε η γύμνια, η αθλιότητα. Καθαρά λοιπόν, δυστυχώς, όχι μόνο οικονομική αλλά και εθνική υποτέλεια και μάλιστα με πολύ γρήγορο ρυθμό.
- Ελλάδα – Πατρίδα. Διάβαζα πρόσφατα σε σοβαρή αθηναϊκή εφημερίδα πως πρέπει πια να λυτρωθούμε από «αγκυλώσεις του παρελθόντος» ως προς την έννοια της πατρίδας, τώρα που ανήκουμε στην Ευρώπη. Εσύ γυρνάς με την ποίησή σου σ’ αυτό το παρελθόν. Γράφεις:
ο φεγγαρόκαμπος
ο ποταμός Αλιάκμων
οι Μακεδονίτικοι Τάφοι
γυμνόκορφο Βέρμιο, χωριά
στα γόνατά σου
Πέλλα!
αν επιστρέφω Αλέξανδρε στα μέρη μας
είναι γιατί η «επιστροφή» γνώση έχει
και αγάπη και πατρογονικά
Γιατί επέστρεψες στα πατρογονικά; Τι είναι για σένα πατρίδα, τώρα που όλα έχασαν το βάρος και τη σημασία τους;
Η ίδια η ζωή είναι σκληρή. Η επιστροφή μου ήταν αναγκαστική. Χρέος απέναντι στους γονείς μου. Πρώτα και στους δυο, τώρα μόνο στην άρρωστη μητέρα μου. Τώρα ζω ίσως τον δυσκολότερο «ρόλο» μου. Έτσι όμως έπρεπε να γίνει. Όσο για την έννοια πατρίδα… Η πατρίδα είναι η αλήθεια. «Εθνικό είναι ό,τι είναι αληθινό» είπε ο Σολωμός. Είμαι πάντα με την αλήθεια. Εκεί πάντα θα επιστρέφω. Κι αν θέλεις… (μετά από μικρή σιωπή) να, δυο στίχοι που πηγάζουν τώρα, αυθόρμητα:
η μόνη αλήθεια
μη λες ψέματα
Μερικές έννοιες παραμένουν αμετάβλητες, ως βασικές αξίες, ως μόνη αλήθεια! Δε χρειάζονται αλλαγές για τις αλλαγές, παρόλο που κάποιοι προσπαθούν να παραστήσουν τους μοντέρνους. Μερικά πράγματα είναι αδιαπραγμάτευτα.
- Γράφεις για το ποίημα:
αυτό το ποίημα μόλις ξεπλύθηκε
άπλωμα θέλει
στέγνωμα
και σώμα να το φορέσει
Και η ποίηση; Τι είναι η ποίηση;
Θα απαντήσω και πάλι ποιητικά, από την ανέκδοτη συλλογή μου, από το ποίημα «Συνομιλία με τον Αριστοτέλη»
η ποίηση δεμένος ύπνος
παραληρώντας όνειρα
- Ζούμε σε σκοτάδια πολιτισμού. Πώς μπορεί να τα φωτίσει ο ποιητής; Πως μπορεί ν’ ακουστεί η φωνή του;
- Κι ίσως εδώ μιλάει καλύτερα από τον ποιητή το ποίημα…
τι θα μπορούσα στον κόσμο να δώσω
τι
σήμερα εδώ γράφοντας
αύριο εκεί τελειώνοντας κι αλλού
αρχινώντας
τι θα μπορούσα να δώσω στον κόσμο
ένας εγώ κι αυτός…
δεν μετριέται
ό,τι μπορείς







0 σχόλια